1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Kreatín – ako to funguje? Čo dodáva? – Ako ovplyvňuje vývoj svalov?

kreatín

Vývoj svalovej hmoty vyžaduje účinné doplnky. Kreatín je najpopulárnejším prostriedkom na zvyšovanie svalovej hmoty. Vyskytuje sa v rôznych formách. Na trhu je dostupný vo forme monohydrátu, malátu, dusičnanu a kreatín hydrochloridu. Mnoho ľudí sa rozhodne pre kreatínové doplnky, aby získali požadovaný svalový zisk.

Kreatín – čo to je?

kreatín-účinky

Kreatín – β-metylguanidinooctová kyselina – je chemická organická zlúčenina, ktorá sa vytvára počas metabolizmu. Vyskytuje sa hlavne vo svaloch a šlachách. Očakáva sa, že kreatín zvýši nárast svalovej hmoty.

Kreatín nie je nová látka. Ten bol objavený v roku 1832 Michaelom Eugenom Chaverulom ako zložka kostrového svalstva. Používa sa na uchovávanie a uvoľňovanie energie potrebnej pre početné chemické procesy, ktoré prebiehajú v bunkách, a to aj pre syntézu proteínov vo svaloch. Najlepším zdrojom kreatínu sú mäso a ryby.

Ako výživový doplnok sa kreatín používa od 90. rokov. Získal popularitu ako prostriedok na zvýšenie tréningových efektov a budovanie svalovej hmoty. Používa sa pred tréningom.

Kreatín – vlastnosti a použitie

Použitie kreatínu pred tréningom vedie k zvýšenému ukladaniu vody do svalových buniek. Doplnok zvyšuje objem kreatínu, ktorý je prirodzene prítomný v tele. Teleo vyrovnáva nadbytok zvýšením hladiny kvapaliny. Kreatín zvyšuje schopnosť uchovávať glykogén, ktorý je záložným zdrojom energie počas tréningu. Použitie kreatínu zvyšuje svalovú silu a svalovú hmotu bez vysoko intenzívnych nárazových tréningov.

Kreatín sa podieľa na výrobe ATP ako hlavného zdroja energie pre prácu svalov. Kreatín je zodpovedný za:

  • katabolické a anabolické účinky,
  • rýchlejší nárast svalovej hmoty,
  • stimulácia syntézy bielkovín vo svaloch,
  • zvýšenie hydratácie svalovej bunky,
  • inhibícia myostatínu – proteínov, ktoré nemôžu zvýšiť svalovú hmotu,
  • zrýchlenie regeneračného procesu pri prestávkach medzi tréningmi,
  • zvyšovanie svalovej výkonnosti a vytrvalosti.

Kreatín – typy

kreatín-je-to-bezpečné

Ako sa trh rozvinul, kreatín sa začal objavovať v rôznych formách. Líšia sa svojou úrovňou sofistikovanosti, rozpustnosťou a účinnosťou. Tu sú najobľúbenejšie druhy kreatínu:

  • Kreatín monohydrát – molekula vody a kreatínovej molekule skombinovanej do jednej molekuly – rýchlo,
  • Kreatín malát – kombinácia kreatínu a kyseliny jablčnej, zvyšuje pevnosť a znižuje zadržiavanie vody,
  • Kreatín pyruvát – pomáha získať silu, podporuje regeneráciu svalov,
  • Kreatín chelát horčíka – kombinácia kreatínu a horčíka v jednej molekule.

Kreatín – dávkovanie

revo-muscle
Revo Muscle – jeden z najlepších doplnkov.

Mnoho ľudí sa rozhodne pre doplnenie kreatínu na základe túžby dosiahnuť rýchlu expanziu svalovej hmoty. Účinná dávka v kombinácii s vhodným plánom tréningu môže priniesť požadované výsledky. Stojí za zmienku, že neexistuje žiadna spoločná účinná dávka kreatínu pre každého.

Odborníci odporúčajú upraviť dávku kreatínu podľa telesnej hmotnosti. Preto sa odporúča užívať 1 g kreatínu na každých 10 kg vlastnej hmotnosti užívateľa v jednej dávke. Jedna časť môže byť užitá pred tréningom, druhá po. Kreatín sa môže používať aj ráno aj večer. Kreatín sa môže používať po celý rok.

Odborníci odporúčajú používať kreatín s ďalšími doplnkami a bielkovinovými doplnkami, horčíkovými prípravkami, taurínom alebo sacharidmi. Správne dávkovanie kreatínu nespôsobuje vedľajšie účinky. Čoraz častejšie kreatín používajú aj mladí ľudia, ktorí majú problémy s vnímaním svojho tela počas puberty. Treba však mať na pamäti bezpečnosť tela a zdravie tela vo vývoji

Čo ešte neviete o kreatíne?

  • Pre mnohých je kreatín nádej na rýchle zvýšenie svalovej hmoty. Nie každý vie, že kreatín bol objavený v devätnástom storočí.
  • Kreatín sa vyskytuje prirodzene v ľudskom tele a je uložený vo svaloch.
  • Suplementáciu kreatínu môžu používať aj adolescenti. Stojí za to pamätať na udržanie správneho dávkovania,
  • Zvyšuje hmotnosť zadržaním vody v tele.

Súvisiaci príspevok

Osobný tréner s dlhoročnými skúsenosťami, športovec a nadšenec zdravého životného štýlu. Inštruktor silových cvičení, rekreácia fyzickej kondície a súčasné posilňovacie formy. Bol účastníkom mnohých konferencií, workshopov a tréningov týkajúcich sa športovej výživy, konceptu CrossFit a zásadnej prípravy. Súkromne je fascinovaný jazdectvom a orientálnou kuchyňou.